Feminism

Förlåt för att jag inte har skrivit ett endaste inlägg de senaste två dagarna, men det var så mycket som behövde göras i pluggväg så det gick inte riktigt. :(

Nu kanske jag trampar på en landmina med tanke på att majoriteten av mina läsare är tjejer, men jag vill ändå prata lite om detta heta ämne. "Feminism" låter ju som ett begrepp eller ideologi som inriktar sig på att ge makt åt kvinnor. Om Feministisk Initiativ har detta mål i tankarna, kommer de då att plötsligt bli Maskulistiskt Initiativ om klyftorna mellan kvinnor och män blir alltför breda, men med tvärtomhet? Om nu Feminism faktiskt inriktar sig på Jämlikhet mellan kvinnor och män, varför kallar man det helt enkelt inte det? Det verkar ju onödigt att kalla sig en Feminist då det i sig motverkar sin ideologis uppdrag.

Nu säger jag inte att det inte finns någon orättvisa, eftersom det finns det. Kvinnor tjänar mindre än män i genomsnitt, det är ett faktum. Men varför är det på detta viset? In My Not So Humble Opinion så tror jag att det är en kvarleva från det gamla samhället. Framtiden ligger istället hos just kvinnor då dem har i genomsnitt bättre betyg än män, och jag tror inte att de som skulle försöka ha kvar denna orättvisa skulle få många julkort, om man kan uttrycka sig så.

Jag har växt upp omgiven av det motsatta könet. (Inte bara bildligt, utan också bokstavligt!) Jag var den enda i den skara på tio personer som utgjorde den specifika årskursen i den specifika klassen när jag började skolan. Alla lärare och, före det, alla dagistanter var kvinnor. En lång tid framåt så var den enda manliga förebilden jag hade min pappa. Min fråga är, vad spelar det för roll? Jag trivs bättre i kvinnligt sällskap, kanske. (Den senaste meningen var menat i en helt platonisk anda! Ärligt!) Fast det kanske är en annan historia som jag kan ta upp i ett annat inlägg.

Så, i stora drag, feminism är motsägelsefullt och bör kallas jämställdhet, rätt och slätt.

Tills dess,

Erik Henriksson.


Kommentarer
Postat av: Jocke

Hejhej, hoppas du får en trevlig helg!

2008-10-04 @ 15:19:15
URL: http://metrobloggen.se/owa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0