Snack med skolpastorn

"From: Erik Henriksson To:[censurerat] Sent: Tuesday, October 07, 2008 3:44 PM Subject: Berätta om din verksamhet.

På Intern-TVn så står det att ni har börjat som "skol-pastor" på Rinman. Får jag fråga hur det stämmer överens med svenska lagar om seperation mellan stat och kyrka? Rinmangymnasiet är en statlig institution eftersom det är en av kommunens skolor, så skolan borde inte ta parti för något sådant yrke som "skolpastor". Jag tycker att det är emot min religionsfrihet. Jag har förstås ingenting emot er som person, men om ni vill arbeta som pastor så kanske ni bör arbeta inom någon självständig organisation som drivs av privatpersoner, till exempel en kyrka.
 
Jag ser fram emot ert svar.
 
MVH,
/Erik Henriksson"

Re: Berätta om din verksamhet. Från: [censurerat] Skickat: den 9 oktober 2008 11:45:31 Till: Erik Henriksson ([email protected])


"Hej Erik

Tack för din fråga. Har inte haft någon kontorstid på några dar så därav har mitt svar dröjt.  

Min arbetsgivare som "skolpastor" är föreningen "Skolkyrkan Eskilstuna", som är en förening som frikyrkorna i stan tillsammans driver. Denna förening har två anställda varav jag är en,  halvtid som skolpastor. Denna roll innebär att jag (kyrkorna) erbjuder mig som en resurs till gymnasieskolorna. Denna resurs innebär framför allt att jag brukar bjudas in till religionslektioner för att prata, anordna studiebesök, finnas tillgänglig för elever som av någon anledning vill bolla tankar kring sitt liv, vara en resurs vid krissituationer.  

Du har helt rätt att skolan och kyrkan är två helt skilda storheter. Det vi gör är att fråga rektorer, religionslärare, kuratorer om skolan vill ha denna resurs, om det är ok att jag finns på skolan utifrån denna arbetsbeskrivning. Vilket varit ok och många tyckt varit bra. Detta arbete har ju pågått under många år tillbaka i tiden även om just jag är nyanställd för i höst. Därav att jag gått ut med informationen som jag gjort.  

Alltså: jag är anställd av kyrkorna, finns bara på skolorna som en resurs under förutsättning att de tycker det är ok.   På återhörande om du vill fortsätta samtalet.  

Med vänlig hälsning [censurerat] Skolpastor Eskilstuna"

Namnet och addressen är censurerat för att skydda identiteten.

OK, så jag drog några förhastade slutsatser, det erkänner jag, fast jag hittade ingenting på skolans hemsida. Även om jag fortfarande känner av något lurt så kan jag nog inte besvara det här riktigt än. Some day!


Kommentarer
Postat av: Daniel

Keep up the fait. Kanske en dag får du svar på denna stora fråga. Amen.

2008-10-09 @ 13:30:15
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Du borde kolla om elevrådet har varit med och godkänt att en präst ska vara på skolan, de borde inte få fatta sådana beslut utan elevernas godkännande. om inte, starta revolution!

2009-01-24 @ 19:14:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0