Agnosticism är inget mellanting.

Många människor, till och med väl utblidade människor, har den falska uppfattningen att agnosticism är bättre eftersom det inte gör något anspråk på någonting, och därför är ett mer rationellt sätt att tänka. Detta är dock en väldigt vanlig missuppfattning. Ateism och Agnosticism är inte motstrida mot varann; man kan vara båda. Hur då? Väldigt enkelt. Eftersom ateism och teism har att göra med tro (en ateist saknar tro och en teist har tro), och agnosticism har med kunskap att göra (agnostikern säger sig inte ha kunskap medan gnostikern säger sig ha kunskap), därför kan man vara både en ateist och en agnostiker, vilket jag är. Kolla på den här grafen nedan som jag hittade:

Du är självklart välkommen att inte hålla med, men då skulle jag gärna vilja att du kommentera det här inlägget med ditt motargument så att jag kunde få svara på det. :)

Tills dess,

Erik Henriksson, den svage ateisten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0