Minoritet i Majoritet

Det har naggat mig idag och igår. Vad är det som bestämmer sig vad som är en minoritet eller en majoritet? Ja, man kan förstås se att fler folk är i majoritet och vice versa, men varför jämför man med att börja med? Japp, säger ni, det finns förstås självklara saker som etnicitet och religion, men varför är just detta så självklart?

Jag kan säga att jag är i en minoritet. Jag har Asperger's Syndrom, vilket bara 1 på 1000 pojkar har, och ännu mindre tjejer, vilket betyder att jag är i en mycket liten minoritet. Ändå fäster ingen någon större vikt vid detta, även fast det troligen betyder mer än vilken religion man har eller var man kommer ifrån.

Från Wikipedia:
Aspergers syndrom, ibland förkortat AS, är ett tillstånd inom autismspektrumet, som ligger nära högfungerande autism. Den uttrycker sig på olika sätt hos olika individer, och kan ha både positiva och negativa konsekvenser för en människas liv.[1][2][3][4][5][6] Liksom andra autismspektrumtillstånd kännetecknas den av bland annat repetitiva beteendemönster och ofta nedsättningar i förmågan till socialt umgänge och kommunikation. Asperger skiljer sig dock från 'klassisk' autism i det att icke-sociala aspekter av intellektuell utveckling i allmänhet fortskrider i normal eller förhöjd omfattning.

No worries, I ain't no freak. :) Det kan kallas mer som "Asperger Light" eftersom jag inte passar lika mycket in i "spektrumet". Jag har inga sådana där "savant"-saker som att kunna matte skitbra eller något i den stilen. Mer som att jag marcherar till ett annorlunda trumslag än alla andra, så att säga.

Jag sitter just nu med ett par helschyssta killar och tjejer och chillar. Chill.

MVH,

Erik Henriksson.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0